Deltagere:
Ragnhild Kyvik Bauge, fiolin
Mirjam Kammler, cello
Edvard Erdal, fiolin
Joakim Røbergshagen, fiolin
Michael Grolid, bratsj
Christoph Hartmann, obo
Ludwig Quandt, cello
Walter Küssner, bratsj
Luiz Coelho, fiolin
Øyvind Gimse, cello
Program for Samling 2:
Johan Svendsen : Oktett
Johannes Brahms : Sekstett
Anton Arensky : Quartet for 2 celli, bratsj og fiolin
Benjamin Britten : Quartet for obo, fiolin, bratsj og cello
Mandag 30.1.
Styreleder Erling Dahl jr., styremedlem og Mester Christoph Hartmann, Mester Ludwig Quandt samt administrativ leder Bjørn Nessjø og ViBs Kari Kluge møttes mandag kveld etter ankomster til Røros for gjennomgang av fagplaner og øvingsoppsett for uken på Røros.
Tirsdag 31.1.
Ankomst Knekter og resterende Mestere.
Individuell øving av oppsatt program på ettermiddag.
På kvelden møttes alle til felles middag på ”Vertshuset” for gjennomgang av programmet de kommende dagene.
Øvingene gjøres på Sangerhuset som har to større saler som vi kunne bruke.
Onsdag 1.2
Felles frokost på Vertshuset.
Øving med alle Knekter fra kl 10.00.
Gimse ledet den første prøven på Svendsens Oktett. Edvard Erdal spilte 1.fiolin.
Igjen bekreftes at det er en stor fordel for Knektene at vi har med Øyvind Gimse. Han nyter stor respekt hos Knektene, har stor erfaring med å lede unge musikere (TrondheimSolistene) og han fungerer meget godt som ”lim” mellom Knektene og Mestrene fra Berlin.
Etter lunsj var det Brahms sekstett for 2 fioliner, 2 bratsj og 2 celli.
Her medvirket Ragnhild, Joakim, Michael, Mirjam samt Walter og Ludwig.
Denne prøven ble ledet av Walter og Ludwig
Fra kl 16.00 øvde én kvartett på Britten.
Her medvirket Ragnhild, Michael, Gimse og Christoph Hartmann, obo som også ledet prøven.
Samtidig øvde Edvard, Walter, Mirjam og Ludwig på Arensky. Ludwig ledet prøven.
De to kvartettprøvene varte frem til kl 18.00
Kl 20.00 var alle samlet til middag på Vertshuset. Her ble dagens prøver og musikk generelt diskutert.
Torsdag 2.2.
Felles frokost på Vertshuset.
Fra kl 10.00 til 12.30 Svendsen.
I lunsjpausen var det intervju med noen av de involverte.
Det var journalist Anne Mone Nordahl som skriver en artikkel om prosjektet og samlingen på Røros og som fulgte oss deler av denne dagen.
Etter lunsj var det Brahms på programmet.
Samtidig fikk Edvard en-til-en undervisning av Luiz.
De spilte igjennom av ulike duetter. Her fikk Edvard tips om tekniske ting, interpretasjon og tips om anatomi for å unngå for stor belastning på rygg og skuldre.
Ettermiddagsøkta besto igjen av øving på kvartettene av Arensky og Britten.
Alle møttes til middag på Vertshuset kl 20.00
Fredag 3.2.
Felles frokost på Vertshuset.
Dagen startet kl 10.00 med øving på Svendsen.
Under prøven tok fotograf Tom Gustavsen bilder.
Denne prøven gikk frem til lunsj. I lunsjpausen ble det tatt portrettfoto av alle deltagerne.
Etter lunsj var det Brahms på programmet og mer fotografering.
Michael fikk en-til-en undervisning av Walter før ettermiddagsprøvene.
På ettermiddagen ble det igjen delte grupper hvor de øvde på Arensky og Britten.
Kl 19.30 var alle 10 invitert på saunabesøk og snøbading med påfølgende middag. Dette på hytta til en av Vinterfestspills frivillige.
Fra +80 grader i sauna til -15 ute i snøbading, hørtes hyl fra de friskeste i gjengen gjennom Femundsmarka.
Lørdag 4.2.
Felles frokost som vanlig.
Individuell øving fram til kl 11.00 deretter felles prøver.
Samme øveoppsett som fredag. I tillegg fikk Mirjam en-til-en undervisning av Ludwig. På lørdag var det filmopptak av prøvene. Dette ble utført av firma ”Berre” fra Trondheim.
Lørdag kl 18.30 var alle invitert hjem til Aud Selboe i Bekholdtgården.
Aud Selboe er initiativtakeren til Vinterfestspill og ledet selv Festspillene i mange år. Hun sitter i ViBs styre.
Fra Aud gikk alle til avslutningsmiddag på Vertshuset.
Søndag 5.2.
Tidlig frokost da det var generalprøve før gratiskonsert i Røros kirke kl 11.00.
Her gjennomførte vi en konsert på ca 70 minutter med utdrag av det programmet vi hadde jobbet med disse dagene. Dette til stor applaus fra de omtrent 200 publikummere.
Konserten ble filmet og det ble gjort lydopptak.
Etter konserten var det felles lunsj på Kaffestuggu.
Så var det takk for denne gang og avreise – noen med fly og andre med tog.
Oppsummering
Faglig og administrativt nok en fantastisk uke med Knekter og Mestere.
En markant forskjell på de to samlingene vi har gjennomført til nå er at når vi samles på Røros har Mestrene vesentlig bedre tid. Vi er sammen store deler av døgnet. Dette skaper selvsagt gode relasjoner som en tar med seg inn i arbeidet.
Det er også selvsagt større mulighet for samtaler om det å være musiker, hvilket fokus er viktig å ha som profesjonell på det høyeste nivå innen orkestermusikk, få råd og tips etc. og ikke minst også ha tid til å ha det moro sammen.
Det var også veldig flott å høre at Mesterne syntes kvaliteten på Knektene allerede hadde hevet seg. De tar mer ansvar i spillesituasjonen og utstråler større trygghet i sitt spill.
Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger så langt fra alle involverte. Dette har de sagt om KonstKnekt :
”Jeg fikk så høy puls. Å spille med musikere fra verdens beste orkester… Det er helt crazy. Jeg tror ikke jeg har kommet over det ennå. Det spørs om jeg noen gang får en så stor mulighet igjen”.
”Man føler seg veldig privilegert som får være med på dette”.
“Berlinfilharmonien er det beste orkesteret i verden, og det å få spille med musikere derfra betyr alt”.
“Tusen takk for en fantastisk opplevelse forrige uke på Røros. Jeg setter enormt stor pris på å få være med på dette, og jeg gleder meg veldig til Vinterfestspill i Mars!”
”Kirka her er vidunderlig. I tillegg er det strålende mennesker, både de ansatte i festivalen og de frivillige. Dette er det eneste stedet jeg vet om hvor alt smelter sammen så perfekt til å skape nye ting”.
”Kollegaene mine ble fantastisk tatt imot. De elsket å være her. Ideen til et akademi ble lansert under middagen etter 1.mai-konserten. Det er en stor glede å kunne gi noe tilbake til unge studenter, og følge de opp flere ganger i løpet av året. Du finner ikke noe tilsvarende samarbeid med Berlinerfilharmonikerne noen andre steder, sier Hartmann og legger til:
– Musikerne vi har fått gleden av å spille med gjennom KonstKnekt er utrolig talentfulle. Det gir oss mye å få jobbe med ungdom som er så motiverte”.
Sagt om det å komme inn ved Orchester-Akademie der Berliner Philharmoniker:
“Det er fantastiske musikere over hele verden som gjerne vil komme inn på det samme akademiet, så det ville vært som en drøm som går i oppfyllelse”.
”Det er surrealistisk ! Jeg blir omtrent svimeferdig ved tanken.
Det er selvfølgelig en stor drøm. Tenk å være den første nordmannen i verden som blir ansatt i verdens beste orkester. Da snakker vi skikkelig Martin Ødegaard”.